Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

pawel69
-
-
Posty: 2
Rejestracja: 8 mar 2012, o 21:58

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: pawel69 » 27 lis 2012, o 21:45

Witam mam taki problem i pytanie: komputerek zmontowany na wyświetlaczu z nokii 5110 jeździ sobie w samochodzie i wszystko jest pięknie, poza jednym mankamentem że co jakiś czas się zawiesza w ten sposób że zacina się na jakimś ekranie(nie konkretnym tylko losowo)i po wyłączeniu zapłonu gaśnie podświetlenie wyświetlacza ale dane z tego "zaciętego" ekranu nadal są widoczne na wyświetlaczu. W czasie zawieszenia nie ma reakcji na przyciski. Komputerek "odwiesza" się samoistnie. Wersja softu to RLG 5.02. Czy ktoś się spotkał z podobnym problemem?

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 28 lis 2012, o 17:58

Mógłbym wiedzieć w jaki sposób określasz zużycie LPG? Na jakiej podstawie i jak to obliczasz w programie?

darekk
-
-
Posty: 98
Rejestracja: 19 kwie 2004, o 12:18
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: darekk » 13 mar 2013, o 23:37

Wprawdzie zaglądam tu już rzadko, bo projekt jest zakończony ale jednak jeszcze czasem ...
Zużycie LPG jest wyliczane na podstawie dlugości wtrysku podawanego przez ECU benzynowe.
Czyli dokładnie z wyjścia ECU wtryskiwacza benzynowego, gdzie w czasie pracy na LPG zamiast fizycznego wtryskiwacza benzynoowego są podłączone tzw emulatory czyli wzykłe rezystory podpięte do +12V.

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 14 mar 2013, o 20:03

No tak tylko skąd wiadomo że dawka wtryśniętego gazu jest taka sama jak dawka paliwa?

Siw-y
-
-
Posty: 4
Rejestracja: 9 kwie 2011, o 22:51
Lokalizacja: Warszawa

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Siw-y » 14 mar 2013, o 20:09

Masz oddzielną kalibrację dla LPG.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: pajaczek » 14 mar 2013, o 20:36

Niemal na pewno nie jest, ale powinna być proporcjonalna... biorąc pod uwagę że komputery gazowe sterują właśnie na podstawie tych danych.

Sławek5
-
-
Posty: 485
Rejestracja: 15 sie 2003, o 16:40
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Sławek5 » 5 kwie 2013, o 06:57

Mnie ostatnio zastanowło sposób pomiaru, a zwłaqszcza konsekwenscje wynikające ze sposobu w jaki on sie dokonuje.
Pomiar wartosci chwilowego spalania odbywa sie tak, że stan wysoki (niski na wtryskiwaczu) na wejściu T0 powoduje otwarcie zliczania impulsów zegarowych, natomiast opadajace zbocze przepisuje tą wartość do zmiennej i w ten sposob dodawane są kolejne czasy pracy wtryskiwacza. Co sekundę wystepuje ptrzerwanie, w którym suma czasów i np drogi sa przeliczne na l/km. Ale...
Co się dziej i jak ewentualnie temu zapobiec, aby w czasi wystąpienia przerwania tego co sekundę brane też były wartości czasów które obecnie są zliczane a nie nadeszlo lub nie zostało obsluzone przerwanie od zbocza wtryskiwacza.
Nie wiem czy dobrze Wam to opisąłem o co mi chodzi, ale może się zdarzyć że zazębia się przerwania i wysąpi jakis bład spowodowany nieuwzględnieniem aktualnej wartosci w liczniku.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: pajaczek » 5 kwie 2013, o 12:18

Dlatego obsługę przerwań pisze się maksymalnie uproszczoną, wszelkie zbędne rzeczy (obliczenia) należy przerzucić do pętli głównej. Zaś przerwania, jak to określiłeś zazębiające się mogą być albo pożyteczne albo szkodliwe... zależnie od sytuacji, procesora i potrzeb można wyłączać bądź nie przerwania na czas obsługi innego - co nie oznacza że nie są ustawiane flagi wystąpienia przerwania - (czasem nazywa się to przerwaniami (interrupts) i sygnałami (signals) , są też priorytety przerwań - niższy (ważniejszy) może przerwać wyższy (mniej ważny) ale nie na odwrót (nomenklatura niższy/wyższy bywa też odwrotna dlatego należy uważać na opisy).

Sławek5
-
-
Posty: 485
Rejestracja: 15 sie 2003, o 16:40
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Sławek5 » 5 kwie 2013, o 12:31

Trochę nie o to pytałem.To co opisałeś to jest książkowy opis pisania procedur przerwaniowych, a ja raczej pytałem o rozwiązanie stosowane w tym komputerku.
Wiesz co innego teoria, która brzmi ładnie, a co innego praktyka.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: pajaczek » 5 kwie 2013, o 12:42

To też zdziwiłem się że pytasz o takie rzeczy... raczej podstawy.
A na takie pytanie odpowiedź może dać Ci chyba tylko autor... chyba że ktoś ew. przeprowadzi gruntowne symulacje komputerka ;) (ale to chyba zbytni nakład pracy nad zdobytą wiedzą).
Odpowiedziałem bo zwróciłeś się "Nie wiem czy dobrze Wam to opisąłem o co mi chodz" tak jakbyś pytał wszystkich ;)

Sławek5
-
-
Posty: 485
Rejestracja: 15 sie 2003, o 16:40
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Sławek5 » 5 kwie 2013, o 12:51

No prawda, źle zadane pytanie, przyznaję.
Zastanawiam sie czy jest się czym przejmować. Chciałbym zrobić swoja wersje z wykorzystaniem oryginalnego wyświetlacza w samochodzie, który na chwile obecną jest nieużywany z wykorzystaniem AVRa a tam inaczej obsługiwane sa przerwania i może się zdarzyć właśnie takie przyblokowanie przerwań.

Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
-
-
Posty: 685
Rejestracja: 4 lut 2004, o 23:31
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Tomasz Gumny » 5 kwie 2013, o 17:13

[...] może się zdarzyć że zazębia się przerwania i wysąpi jakis bład spowodowany nieuwzględnieniem aktualnej wartosci w liczniku.
Nie znam tego komputerka, ale zużycie paliwa jest interesujęce, gdy jedziemy, czyli obroty silnika wynoszą 3000..6000obr/min. Wtryskiwacze uruchamiają się (chyba) raz na obrót, czyli z częstotliwością 50..100Hz. Zatem uwzględnienie lub nie jednego zadziałania wtryskiwaczy spowoduje błąd rzędu 1..2%. Czy naprawdę istotne jest, że komputerek wskaże np. 10.0 zamiast 10.2l/100km?

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 5 kwie 2013, o 19:54

Mnie to w ogóle strasznie interesuje schemat obliczania takiego spalania zarówno średniego jak i chwilowego.
Da się gdzieś znaleźć jakiś schemat blokowy czy coś?

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: pajaczek » 5 kwie 2013, o 20:36

czyli obroty silnika wynoszą 3000..6000obr/min. Wtryskiwacze uruchamiają się (chyba) raz na obrót, czyli z częstotliwością 50..100Hz.
W czterosuwie to chyba raz na 2 obroty jest wtrysk (dla danego cylindra)... (wtrysk i sprężanie - pierwszy obrót, spalanie i wydech - drugi obrót), cylindrów jest 4/6... i tu pytanie czy jest sygnał wspólny (sumowany), czy może jest brane z jednego cylindra i mnożone x cylindry, czy jakoś inaczej jest to zrealizowane, nie wiem teraz czy w ogóle praktykuje się różne czasy wtrysków dla różnych cylindrów?

Ps. 6000obr/min to silnik mojej "puszki" daawno nie widział... jeżeli w ogóle... w motongu to już prędzej.

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 5 kwie 2013, o 20:56

Sygnał brany jest tylko z jednego wtryskiwacza a wynik mnożony przez ilość cylindrów

Awatar użytkownika
rafal.220
-
-
Posty: 1274
Rejestracja: 27 paź 2012, o 15:46

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: rafal.220 » 5 kwie 2013, o 21:05

Sygnał brany jest tylko z jednego wtryskiwacza a wynik mnożony przez ilość cylindrów
Teoretycznie powinno działać, chodź osobiście uważam że do mikro-kontrolera należało by wprowadzić charakterystyki poszczególnych wtrysków...

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 5 kwie 2013, o 21:54

Nie tyle teoretycznie powinno działać co praktycznie z pewnością tak jest ponieważ ja osobiście nie znam auta które ma ustawione różne czasy wtrysków na poszczególne cylindry.
Na pewno takie auta są bo już wprowadzono silniki gdzie dla oszczędności paliwa wyłączane są 2 z sześciu cylindrów.

Ale ja jeżdżę tylko passatem z 90r więc moje autko na pewno ma jednakowe czasy wtrysków na wszystkie gary.
Nawet jak ręcznie koryguje się czasy wtrysków gazowych to muszą one być bardzo do siebie zbliżone.

Awatar użytkownika
rafal.220
-
-
Posty: 1274
Rejestracja: 27 paź 2012, o 15:46

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: rafal.220 » 5 kwie 2013, o 22:55

please nie nakręcaj mnie... ( Aktualnie ciągnę 3 projekty)
Jak myślisz... ?
Taki projekt licznika zużycia paliwa dało by radę zrealizować w Vamgrafie ?
W sumie jeśli mowa o impulsach binarnych, to nie widzę przeszkód. (problem 4 / 6 cylindrów też da się rozwiązać. Wystarczą dwa impulsy binarne > z wtrysku pierwszego cylindra oraz ostatniego) :)

Sławek5
-
-
Posty: 485
Rejestracja: 15 sie 2003, o 16:40
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: Sławek5 » 6 kwie 2013, o 06:09

Dobra, czyli mogę pominąć zazębianie sie przerwać, ale jak myślicie, czy przerwanie sekundowe może być przerywane przez przerwanie od wtryskiwacza, czy któreś z nich powinno mieć wyższy priorytet i nie być przerywane?
P.S. Widzę że kolega rafal.220 z tej samej grupy energetycznej co ja, czy to tylko taki awatar?

matrix
-
-
Posty: 342
Rejestracja: 7 maja 2010, o 14:02
Lokalizacja: Sochaczew
Kontaktowanie:

Re: Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Postautor: matrix » 6 kwie 2013, o 08:40

ak myślisz... ?
Taki projekt licznika zużycia paliwa dało by radę zrealizować w Vamgrafie ?
Pojęcia nie mam. Ja nawet nie wiem co to jest Vamgraf?

Poza tym nie wiem jak Ty, ale ja mam gotowy schemat minikomputerka oparty o atmegę 32. Zostało mi wsadzić złączę pod lcd i chciałbym ogarnąć coś takiego:

http://www.allegromat.pl/aukcja131433

Wróć do „Kity AVT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 37 gości