Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

paxcer
-
-
Posty: 3
Rejestracja: 19 sty 2006, o 11:32
Lokalizacja: Wawa

Postautor: paxcer » 8 lut 2006, o 14:43

Witam wszystkich serdecznie!

Na poczatek szacunek dla autora projektu za jego stale rozwijanie.
Tematem dodatkowego komputera pokladowego zainteresowalem sie juz ok. 2 lata temu, kiedy jeszcze mialem fiata SC bez licznika przebiegu dziennego. Chcialem wtedy kupic gotowy komputer firmy KEL. Swego czasu byl tez dostepny na allegro taki komputer ktory podobno wspolpracowal z dowolnym wyswietlaczem LCD 2x16.
W kazdym razie pozniej zmienilem auto na wieksze i lepsze i temat komputera ucichl.

Dopiero ostatnio kiedy dowiedzialem sie o projekcie AVT znowu sie nim zainteresowalem - glownie ze wzgledu na funkcje pomiaru temperatury.

Po tym przydlugim wstepie ;) przechodze do konkretow. Skompletowalem zestaw elementow, zlutowalem to wszystko (zaznaczam ze z elektronika mam tylko tyle wspolnego, ze kiedys zlutowalem 2 kable :)). I jakiez bylo moje zdziwienie, kiedy zaprogramowaniu i podlaczeniu zasilania wszystko zadzialalo 8)

Niemniej po pierwszych testach zauwazylem pewne problemy:
1. Podobnie jak u kolegi rafalka grzeje mi sie chyba D8 albo U2 i to dosyc mocno. Czy moze to byc zwiazane z faktem, ze do zasilania uzywam chwilowo zasilacza 15,5V? (tzn. na zasilaczu jest napisane ze ma 12V, ale z pomiarow miernikiem wynika ze napiecie waha sie miedzy 15,5 a 17V). Za U2 mam 4,9V a na R26 3,8V. Wydaje mi sie jednak, ze grzeje sie R5 lub R14.

2. Mam tez problem z wyswietlaczem - tekst wyswietla sie ale na ciemnym tle, dopiero kiedy spojrzy sie pod katem to wyglada to tak jak powinno. Zauwazylem, ze czasem delikatne docisniecie wyswietlacza pomaga, ale przy kolejnej probie docisniecia na wyswietlaczu pojawiaja sie krzaki i po chwili wszystko znika. Dopiero zdjecie wyswietlacza i ponowne zamontowanie przywraca obraz. Jak to prawidlowo powinno wygladac? Jak zamontowac wyswietlacz?

3. Obecnie mam zamontowany Aduc816 ale wlasnie dostalem od AD sample Aduc836. Czy przy pomocy lutownicy 25W, odsysacza i kalafonii da sie wylutowac U4 bez jego uszkadzania? (lame question ;))

4. Wielokrotne podlaczanie napiecia do pinow 4 i 10 powoduje jedynie zmiane zuzywanej ilosci paliwa. Nie zauwazylem aby zmieniala sie liczba przejechanych kilkometrow. W czym moze tkwic problem? Nieaktualne - dziala prawidlowo.

Bede wdzieczny za wszelka pomoc w rozwiazaniu moich lamerskich problemow ;)

kisiel997
-
-
Posty: 21
Rejestracja: 6 wrz 2005, o 06:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontaktowanie:

Postautor: kisiel997 » 9 lut 2006, o 06:39

1 odp. - za diodą D11 lub R26 max napięcie 3,3V (od 2,7V do 3,3V) co do grzania się to sprawdż jaki prąd płynie w obwodzie (pomiędzy + zasilacza a W1 WF10S noga 1 zwarta z 2)

2 odp. - Jakie masz napięcie na C8 powinno wynosić =7V jeżeli nie to wymień go

3 odp. - można wylutować, wkładająć cienki drucik pod nogi, powpli ciągnąć go i grzać nogi

Posiadam katalogi wyświetlacza i procka ale nie nożna umieszczać pdf na forum.
Załączniki
LPH7366+ADCU836+PCD8544.rar
(450.76 KiB) Pobrany 454 razy

paxcer
-
-
Posty: 3
Rejestracja: 19 sty 2006, o 11:32
Lokalizacja: Wawa

Postautor: paxcer » 9 lut 2006, o 22:03

1 odp. - za diodą D11 lub R26 max napięcie 3,3V (od 2,7V do 3,3V) co do grzania się to sprawdż jaki prąd płynie w obwodzie (pomiędzy + zasilacza a W1 WF10S noga 1 zwarta z 2)
Za D11 mam 3,75V a prad plynacy w obwodzie to 15,7V - czy to jest powodem grzania sie elementow w okolicach D8? Co moze byc przyczyna zbyt wysokiego napiecia za D11?
2 odp. - Jakie masz napięcie na C8 powinno wynosić =7V jeżeli nie to wymień go
Napiecie na C8 wynosi 7,8V. Na co powinieniem go wymienic?

kisiel997
-
-
Posty: 21
Rejestracja: 6 wrz 2005, o 06:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontaktowanie:

Postautor: kisiel997 » 10 lut 2006, o 06:22

Nie jestem pewny ale chyba nierozróżniasz napięcia od prądu.
Jednostką napięcia jest VOLT a piądu AMPER.
Z tego co napisałeś to pomierzyłeś napięcia.
za D11 jest zaduże napięcie.
Dołączyłem odręcznie narysowany schemacik co jak się mierzy.
Załączniki
pomiar V+A.tif
pomiar V+A.tif (247.26 KiB) Przejrzano 12736 razy

Piotr S.
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 16 sty 2006, o 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: Piotr S. » 11 lut 2006, o 06:54

Witam,

Mam pytanko do autora projektu, w artykule napisałeś że na jeden litr paliwa przypada ~ 49000*256 impulsów o czasie trwania ~ 0,95 us. To wypada ~ 12 sekund otwarcia jednego wtryskiwacza. Mnożąc tę wartość przez 4 wtryski otrzymujemy 48 sekund. Czy tak jest faktycznie, czy może jest to błąd w druku. Patrząc na wydajność wtryskiwaczy na poziomie 130 ml na minutę może ten czas być zbyt mały. Jeżeli przeoczyłem wyjaśnienie tej sprawy to przepraszam.

Pozdrawiam Piotr

krawy1
-
-
Posty: 27
Rejestracja: 12 sty 2006, o 01:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Postautor: krawy1 » 11 lut 2006, o 09:30

za diodą D11 lub R26 mam napięcie 3,83 V ,na kondensatorze C8 niema żadnego napięcia (brak podłączonego wyświetlacza ,uruchamiam płytke według opisu) co powoduje że napiecie na D11 lub R26 jest za wysokie

jarobo
-
-
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja: Zielona Góra

Postautor: jarobo » 12 lut 2006, o 08:00

za diodą D11 lub R26 mam napięcie 3,83 V ,na kondensatorze C8 niema żadnego napięcia (brak podłączonego wyświetlacza ,uruchamiam płytke według opisu) co powoduje że napiecie na D11 lub R26 jest za wysokie
Witam

Sprawdż napięcia za U2,D9,D10,D11, może któraś z diod ma zwarcie, napięcie może być za wysokie ze względu nia nie podłączenie obciążenia (wyświetlacza)

kunik_21
-
-
Posty: 3
Rejestracja: 18 gru 2005, o 03:03
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postautor: kunik_21 » 12 lut 2006, o 14:59

pytanie :
czy czujnikiem z tego ukladu mozna mierzyc temp cieczy chlodzacej
jaki zakres pracy ma taki czujnik ?

krawy1
-
-
Posty: 27
Rejestracja: 12 sty 2006, o 01:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Postautor: krawy1 » 12 lut 2006, o 16:03

Witam
Sprawdziłem napięcia: U2 4.97V,D9 4.5V, D10 4.02V, D11 3.83V.Pobór prądu z jednym zasilaniem(nóżka 1 złącza W1) bez wyświetlacza 38.5 mA czy nie jest zbyt duże.Bardzo prosiłbym o pomoc jestem zielony z elektroniki.
Pozdrawiam krawy1

robpol
-
-
Posty: 4
Rejestracja: 20 sty 2006, o 00:11
Lokalizacja: Łódź

komputer samochodowy

Postautor: robpol » 12 lut 2006, o 17:38

Witam
Przeczytałem wszystkie temayt dotyczące komputerka i widzę że jest problem z zaprogramowaniem ADUC836.Mam podobny kłopot, WSD przy resecie identyfikuje procesor ADUC836 ver.2.3, natomiast przy próbie załadowania programu pokazuje komunikat błedu "Error encountered while changing baudrate".
Proszę o pomoc.

Pozdrawiam.

[ Dodano: 12-02-2006, 21:19 ]
DS18B20 3/TO-92 Programowana rozdzielczość. Termometr cyfrowy -55°C..+120°C
Ostatnio zmieniony 15 lut 2006, o 23:14 przez robpol, łącznie zmieniany 1 raz.

kisiel997
-
-
Posty: 21
Rejestracja: 6 wrz 2005, o 06:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontaktowanie:

Postautor: kisiel997 » 13 lut 2006, o 06:35

Witam
Sprawdziłem napięcia: U2 4.97V,D9 4.5V, D10 4.02V, D11 3.83V.Pobór prądu z jednym zasilaniem(nóżka 1 złącza W1) bez wyświetlacza 38.5 mA czy nie jest zbyt duże.Bardzo prosiłbym o pomoc jestem zielony z elektroniki.
Pozdrawiam krawy1
Za D11 może być 3,83V bezwyświetlacza (bez obciąrzenia) jak podłączysz wyświeylacz to sprawdź cz nie przekracza 3,3V. Taki duży pobór prądumiałem gdy diody zenera D1 i D19 miałen na 5,1V a mają być na 5,6V. Wylutuj je i sprawdź prąd.

darekk
-
-
Posty: 98
Rejestracja: 19 kwie 2004, o 12:18
Lokalizacja: Gdańsk

Postautor: darekk » 13 lut 2006, o 09:02

Do Piotr S:

Wtryskiwacz nie jest otwarty non stopo tylko w czasie fazy napelniania silnika. Faza ta wystepuje tylko raz na jakis czas. (zaleznie od obrotow). Ten wspolczynnik jest u mnie faktycznie 49050.

Piotr S.
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 16 sty 2006, o 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: Piotr S. » 13 lut 2006, o 23:29

Dzięki Darek,

Masz oczywiście rację że wtryski otwierane są co pewien określony czas na okres wyznaczony przez komp w samochodzie, natomiast jak możesz odpowiedzieć na pytanie o czas impulsów pomiarowych, czy faktycznie jest to 0,9 us, bo to mi troszeczkę nie pasuje, może jest to 0,9 ms. Vardziej by to pasowało do kwarcu 32kHz.


Piotr

jarobo
-
-
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja: Zielona Góra

Postautor: jarobo » 14 lut 2006, o 07:54

Dzięki Darek,

Masz oczywiście rację że wtryski otwierane są co pewien określony czas na okres wyznaczony przez komp w samochodzie, natomiast jak możesz odpowiedzieć na pytanie o czas impulsów pomiarowych, czy faktycznie jest to 0,9 us, bo to mi troszeczkę nie pasuje, może jest to 0,9 ms. Vardziej by to pasowało do kwarcu 32kHz.


Piotr

Witam

przy kwarcu 32.768kHz częstotliwość zegara procesora wynosi 12.58MHz a co do otwarcia wtrysków to zapewne minimalny czas wtrysku jest ~1ms

pozdrawiam jarobo

szymonpl1
-
-
Posty: 13
Rejestracja: 2 lut 2006, o 18:41
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: szymonpl1 » 14 lut 2006, o 18:28

Witam wszystkich!
Czy ktoś już już kpił podzespoły , C, T , R ,D w normalnych ilościach bo ja nie mogę tego znalazłem mniej jak po 100szt
A może ma ktoś w zapasie części do odsprzedania , potrzebuje x2 .
Pozdrawiam Robert

drakerus
-
-
Posty: 14
Rejestracja: 5 lut 2006, o 22:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: interfejs

Postautor: drakerus » 15 lut 2006, o 09:11

Dla zainteresowanych znalazlem schemat interfejsu rs232 do tego procka :)
HI ALL,
Mam pytanie, ktorego schematu kabelka do programowania ADUC uzywaliscie, tego zamieszonego na formu przez RAFALEK czy tego zamieszczonego w opisie z gazety EP (ktory schemat jest poprawny - bo sa miedzy nimi drobne roznice).
Z gory dzieki za informacje.
THX.
Draker

jarobo
-
-
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: interfejs

Postautor: jarobo » 15 lut 2006, o 10:29

Witam

Ja używałem interfejsu RS232 z EP kondensatory 1uF
Zasilanie +5V wykożystałem podpinając się do +C6 na płytce komputera

przy MAX 232A lub MAX 232E kondensatory 0.1uF

pozdrawiam jarobo

paxcer
-
-
Posty: 3
Rejestracja: 19 sty 2006, o 11:32
Lokalizacja: Wawa

Re: interfejs

Postautor: paxcer » 17 lut 2006, o 10:38

HI ALL,
Mam pytanie, ktorego schematu kabelka do programowania ADUC uzywaliscie, tego zamieszonego na formu przez RAFALEK czy tego zamieszczonego w opisie z gazety EP (ktory schemat jest poprawny - bo sa miedzy nimi drobne roznice).
Z gory dzieki za informacje.
THX.
Draker
Ja wykonalem kabelek na podstawie schematu z EP (w oparciu o MAX232N), ale wykonany w ten sposob kabelek niestety nie dzialal - schemat w artykule jest najwyrazniej niekompletny.
Tutaj jest prawidlowy schemat - kabelek wykonalem w ten sposob i programowanie przebieglo bez zarzutu. Poza tym jest tu jeszcze jedna propozycja wykonania kabelka w oparciu o uklad DS275.

jarobo
-
-
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: interfejs

Postautor: jarobo » 17 lut 2006, o 18:37

Witam

[glow=black]Zgadza sie w kabelku do programowania z EP jest mały błąd[/glow]
dla mnie było to tak jasme że nawet go nie zauważyłem na W1 DB9 pin 5 należy podać masę zasilania

pozdrawiam jarobo
Ostatnio zmieniony 19 lut 2006, o 08:19 przez jarobo, łącznie zmieniany 1 raz.

robpol
-
-
Posty: 4
Rejestracja: 20 sty 2006, o 00:11
Lokalizacja: Łódź

Postautor: robpol » 18 lut 2006, o 00:13

Witam wszystkich

Czy ktoś już wykonał i przetestował w swoim samochodzie czujnik drogi do predkościomoerza napedzanego linką.

Pozdrawiam

Wróć do „Kity AVT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 114 gości