Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Wzmacniacz mostkowy na TDA7294 + filtr do sub-a - pytania.

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Wzmacniacz mostkowy na TDA7294 + filtr do sub-a - pytania.

Postautor: kapsel85 » 10 lut 2006, o 15:34

W najbliższych tygodniach będe składał mostek tda 7294 do subwoofera. Czytałem wiele artykułów na forum. Zasilanie symetryczne, filtry... Gdzie najlepiej kupić mostka tda. Może

http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?in ... d=180ebc87

A propo zasilacza symetrycznego to planuje wykorzystać moduł zaprojektowany na elektrodzie

http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 5f10a0e098

Zakupiłem już kondensatory 22000uF 50V wiem, że powiecie że to przesada, ale miałem okazje i kupiłem dwa. Myślę, że raczej nie wpłyną one źle na działanie całego zestawu. Jaki mostek prostowniczy. W tym poscie z elektrody jest 25A. W innych czytałem, że wystarczy 10A. Więc jak jest naprawdę. Trafo toroid 250VA 2x28V myślę, że nie będzie za duże. Czytałem, że niektórzy używali 2x30 co daje 42,5V.
Pozostała jeszcze sprawa aktywnego filtra dp. Znalazłem coś takiego

http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?in ... d=180ebc87

lub

http://www.cartonaudio.com/modul_sub4.html

Zastanawiam się tylko ile ten drugi on kosztuje?

A propo kosztów. Na transformator ok 80zł, mostek tda 80zł, filtr 30zł, zasilacz kondensatory mam czyli chyba ok 10zł + radiator. Jeśli mylę się w jakiejś z cen to proszę powiedzieć.

To chyba na razie tyle pytań...

Za wszelkie rady z góry dziękuję i pozdrawiam

Awatar użytkownika
dsrecordss
-
-
Posty: 300
Rejestracja: 30 lip 2004, o 16:08
Lokalizacja: Żory
Kontaktowanie:

Postautor: dsrecordss » 10 lut 2006, o 17:09

Witam,
gdzie kupujesz trafo? Spróbuj zapytać mailowo na www.toral.pl . Myślę że powino być znacznie taniej. Co do kondków w filtrze to chyba nie będzie źle;)

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 10 lut 2006, o 17:39

żeby było śmieszniej to dzisiaj byłem w sklepie (cenionym przez wszystkich) i mówię co mi potrzeba. Sprzedawca wyjmuje kalkulator i liczy liczy. Mówi: hmmm ok 100zł, toroidy podrożały bardzo od nowego roku... Podziękowałem grzecznie i wyszedłem :) Jak nic nie wyjdzie z trafa 250 VA 2x28V to wstawie 2*24V przy tej samej mocy.A co sądzisz o całych zestawach z

http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?sh ... d=180ebc87

planuje wziąść z tamtąd mostek tda i filtr aktywny

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
dsrecordss
-
-
Posty: 300
Rejestracja: 30 lip 2004, o 16:08
Lokalizacja: Żory
Kontaktowanie:

Postautor: dsrecordss » 10 lut 2006, o 18:15

Witam,
no patrzę na pierwsze z listy: zasilacz symetryczny- drogo jak cholera- da sie to zrobić taniej.

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 10 lut 2006, o 18:29

do zasilacza potrzeba mi jedynie mostka prostowniczego
i nic więcej... w miarę jak będzie powstawać konstrukcja to będe zadawał pytania

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 14:10

Przy tak dużych pojemnościach kondensatorów elektrolitycznych w filtrze zasilacza lepiej zastosuj ten mostek 25A (niewielka różnica cen) bo w ułamkach sekundy elektrolity (rozładowane praktycznie do zera) robią "zwarcie" i wtedy prąd jest bardzo duzy (nie wiem dokładnie ile to jest A ale wystarczy by uszkodzić mostek).
P.S Było już o zasilaczach symetrycznych na forum, wystarczy poszukać. ;)

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 14:20

w końcu jakaś konkretna odpowiedź. A propo zasilacza to będzie prosty mostek 25A dwa kondensatory i jeszcze ceramiczne 100nF, żeby odfiltrować jak najlepiej sygnał elektryczny

Dzięki End, liczę na dalszą pomoc :)

Może wiesz jak podłączyć do załączonego zasilacza ten kondensator/y ceramiczne 100nF, bo czytałem, żeby równolegle do kondensatorów elektrolitycznych. Ale nie wiem dokładnie ile i jak.
Załączniki
pcb1.JPG
Ostatnio zmieniony 11 lut 2006, o 14:30 przez kapsel85, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 14:28

Np. tak (można od spodu - strona druku - na płasko przylutować i będzie si)
Załączniki
pcb.JPG
pcb.JPG (23.45 KiB) Przejrzano 15222 razy

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 14:32

wielkie dzięki. A co sądzisz o tych kit-ach z atron lublin? MOstek tda 7294 i aktywny filtr. podoba mi się w nim, że nie trzeba robić oddzielnego zasilania

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 14:39

wielkie dzięki. A co sądzisz o tych kit-ach z atron lublin? MOstek tda 7294 i aktywny filtr. podoba mi się w nim, że nie trzeba robić oddzielnego zasilania
Sądze, ze to kity jak każde inne... nie wiem czy o tym wiesz ale to wszytsko to są typowe aplikacje tych kostek które opracował sam producent (zobacz noty tych układów).
Ja bym raczej kupił (albo sam zrobił) samą płytkę, TDA7294 można kupić już za 12-15zł szt. do tego garstka czesci i wszychno wychodzi dużo taniej, chyba nawet o połowę...
No ale zalezy gdzie się kupuje i jakie mamy ceny.
Ja bardziej bym się pokusił o tego wzmaka na mos fet ze strony altrona (100W) ale to tylko moje zdanie, nikomu nie trzeba tłumaczyć wyższości tranzystorowca nad scalakiem ;) Choć nie zawsze jest to potrzebne ( po prostu scalaki są "do domu")

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 14:52

to moja pierwsza konstrukcja i myśle, że tda będzie dobrym wstępem. Jestem na pierwszym roku elektroniki i telekomunikacji. Wcześniej nie miałem prawie żadnej praktyki w układach. Też bym wybrał tranzystory jednak mam trafo 250VA 2x24V,trochę małe te napięcie... kondensatory 50V. Chyab skusze się na to co mówisz, nie będe ściągał całego kitu tylko płytki, a części kupie sam :)

[ Dodano: 11-02-2006, 13:55 ]
czy zamiawiając płytki pcb z altron lublin dostane schemat montarzowy i ideowy? Bo jeśli nie to czy mogę liczyć na Twoją pomoc?

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 14:56

Poszukaj tematu (np. na forum lub w www.google.pl) o nazwie "płytki drukowane", "termotransfer", "papier kredowy" - ten ostatni daje super efekty i jest naprawdę prosty.
Później tylko laminat jednostronny i wytrawiacz (polecam B327 - 5zł paczka ;) )

[ Dodano: 11-02-2006, 14:59 ]
czy zamiawiając płytki pcb z altron lublin dostane schemat montażowy i ideowy? Bo jeśli nie to czy mogę liczyć na Twoją pomoc?
Jasne że tak :) musisz to dostać...
Oczywiście możesz liczyć na moją pomoc w miarę moich mozliwości ( na razie mam utrudniony dostęp do net-u :cry: )

P.S. Popraw byka, montażowy piszmy przez z z . ;)

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 15:11

znalazłem dobry artykuł. Rozjaśnił mi trochę sytuacjie i zaryzykuje sam wykonać pcb... spróbuje z Twoimi najlepszymi artykułami papier kredowy i nadsiarczan sodu. Zaczne w poniedziałek i będe się zgłaszał

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 15:14

znalazłem dobry artykuł. Rozjaśnił mi trochę sytuacjie i zaryzykuje sam wykonać pcb... spróbuje z Twoimi najlepszymi artykułami papier kredowy i nadsiarczan sodu. Zaczne w poniedziałek i będe się zgłaszał
No to si, ja też właśnie będę trawił sobie płytki jutro to jak by udało się dorwać aparat cyfrowy to zrobie kilka fotek jak to robię, może jakoś Ci to pomoże przebrnąć trudne i niepewne (dla początkującego praktyka... :twisted: ) sytuacje i niejsaności.

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 15:17

powiedziałbym wręcz wyśmienicie :) może masz pcb do mostka tda 7294 czy zrobić dwie płytki oddzielnie i potem połączyć, bo przypomina mi się, że gdzieś widziałem tak zrobiene

http://www.cartonaudio.com/modul_tda300.html

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 11 lut 2006, o 15:21

powiedziałbym wręcz wyśmienicie :) może masz pcb do mostka tda 7294 czy zrobić dwie płytki oddzielnie i potem połączyć, bo przypomina mi się, że gdzieś widziałem tak zrobiene
Jak się nie mylę, to w nocie aplikacyjnej są też płytki do mostkowego wzmaka.
Jeśli nie znajdziesz to poszukaj na www.elektroda.pl (tam na 100% jest w dziale schematy audio).
Pozdr.

[ Dodano: 11-02-2006, 15:23 ]
Szukaj :D
http://www.elektroda.net/audio/index.html

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 17:11

może orientujesz się ok ile złotych kosztyje scalak tda7294, nie chcem przepłacić w sklepie

Awatar użytkownika
małysz
-
-
Posty: 330
Rejestracja: 4 cze 2004, o 22:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: małysz » 11 lut 2006, o 18:51

Witam!
www.semiconductors.com.pl - ok. 13.5 zł.
sklep.avt.pl - 13 zł.

Ceny bardzo spadły ostatnimi czasy. Ja rok temu kupowałem po 22 zł. za sztukę.

[ Dodano: 11-02-2006, 18:58 ]
I nie uważam żeby 2*22 000 uF to było dużo!
Ja w poprzedniej wersji stereo na TDA 7294 miałem:
4*10 000 uF + 4*4700 uF i było naprawde świetnie.
Do tego Toroid Indel 2*28V/300W za który pare lat temu zapłaciłem 95 zł. na wolumenie.

kapsel85
-
-
Posty: 161
Rejestracja: 24 paź 2005, o 11:30
Lokalizacja: Białystok

Postautor: kapsel85 » 11 lut 2006, o 20:45

liczę End na te fotki z wytrawiania płytek

[ Dodano: 12-02-2006, 07:13 ]
znalazłem schemat z płytką do mostak tda7294
http://www.elektroda.net/audio/tda7294/
jednak moje doświadczenie, jak wcześniej powiedziałem, jest małe więc mogę coś źle odczytać. Jak na schemacie wygląda kondensator, rezytor itd to wiem, ale boję się oznaczeń 4u7(kondensator), wiem, że to jest 4,7uF ale wolę się nie pomylić i proszę o pomoc z wyznaczeniem elementów

[ Dodano: 12-02-2006, 08:19 ]
Czy schemat pcb trzeba jeszcze robić odbicie lustrzane czy nie?
Odczytałem wszystkie wartości ze schematu
R1 68= 68(ohm)
R2 820= 820
R3 47k= 47000
R4 4k7= 4700
R5 2k2= 2200
R6 10k= 10000
Mam nadzieję, że dobrze odczytałem.
C1=1nF
Teraz pytanie kondensatory kupować ceramiczne czy jakie? Elektrolity na 50V, czy większe?
A oznaczenia D1 C12V i D2 1N4148
T1 BC550
SW1 to pewnie jakiś przełącznik? (switch)

Załączam miejsca gdzie są te elementy i proszę o jakieś wskazówki
Załączniki
tda7294a.JPG
tda7294a.gif
tda7294a.gif (6.03 KiB) Przejrzano 15155 razy

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty: 4977
Rejestracja: 7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja: Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 12 lut 2006, o 13:37

liczę End na te fotki z wytrawiania płytek
No to Cię zmartwie...
Niestety nie będe miał czasu nawet zrobić te PCB ale... we wtorek chyba znajdę czas i aparat 8)
Wrzucę na forum, może komuś się przyda.
4u7(kondensator), wiem, że to jest 4,7uF
Dobrze myślisz, bo tak jest :)
Czy schemat pcb trzeba jeszcze robić odbicie lustrzane czy nie?
Widok płytki jest od strony druku i jak wydrukujesz to na papierze kredowym to też tak będzie, więc odbicie lustrzane trzeba zrobić.Chyba, ze źle to widzę, to proszę mnie poprawić.

P.S. pamiętaj o wymiarach płytki !

Rezystory dobrze odczytałeś.

C1 1nF ( zazwyczaj tak się oznacza na schemacie - 1n a nie 1nF, bo wiadomo o co chodzi :) )
Wszytskie kondy najlepiej daj na 63V (C1 i C2 możesz dać na mniejsze napiecia).
Teraz pytanie kondensatory kupować ceramiczne czy jakie? Elektrolity na 50V, czy większe?
C1 i C2 daj jakieś MKT lub podobne byle nie ceramiki, ich nie stosuje się raczej w torach audio ze względu na ich parametry szumowe i inne mniej lub więcej ważne czynniki.
Reszta może być ceramiczna, nie będzie to miało żadnego znaczenia (w sumie)

D1 to dioda zenera 12V więc o taką zapytaj w sklepie (sprzedawca będzie wiedział o co chodzi)
D2 to zwykła dioda 1N4148 jest bardzo popularna więc ze zdobyciem nie ma problemu i cena jest też bardzo zadowalająca (najlepiej kupowac po 100szt. ;) )
SW1 to pewnie jakiś przełącznik? (switch)
Jasne, przełącznik dwupozycyjny.

T1 to tranzystor BC550 SI-N 50V 0.2A 0.5W można go podmienić na dowolny tranzystor NPN 50V 0.2A lub powyżej 0.5W lub powyżej (ale to w razie braku)
Lub na:
2SC1222
2SC1313
BC149C
BC169
BC173C
BC184C
BC239C
BC319
BC382
BC383
BC384
BC414C
BC549C-TOS
BFX93

Oczywiście pamiętając, że w zamiennikach mogą występowac różnice w wyprowadzeniach elektrod EBC.

Pozdr.

Wróć do „Elektronika retro, lampy, audio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] i 99 gości