Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Dwukierunkowy regulator prędkości obrotowej silników modelar

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Dwukierunkowy regulator prędkości obrotowej silników modelar

Postautor: mrmol » 13 lut 2004, o 22:21

chodzi o projekt czytelników 081
Dzień dobry chciałbym zapytać szanownych eplektroników co się dzieje że regulator dostarcza z 9.6v baterii 1.8 A tylko 3,5v 200mA gdzie jest przyczyna nie mam osyloskopu a mój miernik jest strasznie wolny

czarutek

Postautor: czarutek » 13 lut 2004, o 23:21

ORanyBoskietakCiętowkurzyło?
Może ten regulator tak właśnie ma działać..?

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 14 lut 2004, o 00:04

nie tylko chce znać przyczyne może ja coś źle robie prosze o pomoc (Dziekuje)
Ostatnio zmieniony 14 lut 2004, o 00:50 przez mrmol, łącznie zmieniany 1 raz.

czarutek

Postautor: czarutek » 14 lut 2004, o 00:12

Autorzy mogą być zajęci i szybko Ci nie odpowiedzą...
Ale, jeśli podasz link do schematu, cokolwiek, to może sami coś w międzyczasie wymyslimy?

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 14 lut 2004, o 01:06


czarutek

Postautor: czarutek » 14 lut 2004, o 10:46

Zakładając, że układ jest zmontowany bezbłędnie:
Bez oscyloskopu trudno sprawdzić, czy przy maksymalnym 'gazie' z nadajnika, na odpowiednim wyjściu OUT (załóżmy OUT1) procka wypełnienie wynosi 100%... :(
Ale jeśli byśmy tak przyjęli, to coś może nie tak z R6 i R8. Może zmniejszyć trochę R8...?
Czy dla obu kierunków Twoje pomiary są co do modułów takie same?

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 14 lut 2004, o 12:43

Tak są identyczne z dokładnością do 0.1

czarutek

Postautor: czarutek » 14 lut 2004, o 18:00

A spróbuj do R8 albo R11 dołączyć równolegle z 10k. Co wtedy?
I sprawdź może jeszcze napięcie w punkcie F2 (F3) na całym 'gazie'. Według mnie powinno być bliskie 0.

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 14 lut 2004, o 23:11

Jakimś cudem na r7 zrobiła się zwora na r8 wskazuje 16kohm i prawdopodobnie t10 do wymiany bo bez wychylania drążka silnik chodzi cały czas mam nadzieje że mikro się nie uszkodził wydaje mi się że przyczyną takich spadków prądu i napięcia mogły być zbyt ciękie ścieżki między irf530 bo jak by nie było 1.8 A to nie jest mały prąd i oporniki r7 i r 10 muszą być większej mocy co ty na to wszystko?

czarutek

Postautor: czarutek » 15 lut 2004, o 01:55

Nie no zakładam, że te ścieżki mają grubość dostateczną. Z resztą z miedzią jest tak, że zanim by aż tak ograniczała prąd, to by się zaczęła zmażyć. Podaj jakiś namiar na rysunek płytki.
Co do mocy R7 i R10, to dla 9,6V musi być 0,02W. Czyli najmniejsze oporniki 0,125W z wielkim zapasem wystarczą.
Co do T10, to jeśli jest spalony tak, że między C i E jest zwarcie, to rzeczywiście silnik będzie chodził zawsze.
Procek nie powinien się uszkodzić, bo nawet przy zwarciu między C i B, R8 bardzo ogranicza prąd. Chyba, że zaczniemy go teraz np. zwierać, to na porcie P1.1 pojawi się napięcie wyższe od VCC, a to już może być niebezpieczne.
Ja bym posprawdzał podejrzane elementy (T10...), wyjął procek i sprawdził wydajność napięcie-prąd bez procka: zwierając do masy najpierw bazę T10, potem T11.

Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
-
-
Posty: 685
Rejestracja: 4 lut 2004, o 23:31
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań

Re: Dwukierunkowy regulator prędkości obrotowej silników mod

Postautor: Tomasz Gumny » 24 lut 2004, o 18:45

co się dzieje że regulator dostarcza z 9.6v baterii 1.8 A tylko 3,5v 200mA gdzie jest przyczyna
W tym układzie bramki MOSFETów T1,T2,T3 i T4 (high-side) mają co najwyżej potencjał drenu (POWER+) wobec czego napięcie dren-źródło nie będzie mniejsze niż Vgs, czyli 5..10V. Jest to ewidentny błąd autorów projektu.
Zważywszy, że IRF530 mają Id=~15A ciekawie brzmi zdanie z artykułu: "W przypadku zastosowania silnika o poborze prądu wyższym od 1A należy zastosować radiatory chłodzące tranzystory mocy (T1..T8 )."
Przy takim prądzie prawidłowo wysterowany IRF530 powinien byc zimny bez radiatora.
Jedyne wyjście to zastosować jako górne tranzystory MOSFET-y typu P a ich bramki sterować z przeciwnej fazy.

czarutek

Postautor: czarutek » 24 lut 2004, o 18:54

A już miałem zamówić prenumeratę... :lol:

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 24 lut 2004, o 19:17

Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 24 lut 2004, o 19:42

Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników

mrmol
-
-
Posty: 8
Rejestracja: 11 paź 2003, o 12:26
Lokalizacja: Skawina/Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: mrmol » 24 lut 2004, o 19:56

Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników

Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
-
-
Posty: 685
Rejestracja: 4 lut 2004, o 23:31
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań

Postautor: Tomasz Gumny » 24 lut 2004, o 22:46

Czyli projekt ten jest do bani?
Nie, wystarczy zamiast T1..T4 wstawić np. IRF9530 i sterować je z dwóch dodatkowych inwerterów na tranzystorach (dokładnie takich jak te, które sterują T5..T8 ).
Po takiej modyfikacji przy prądzie max <10A wystarczy po jednym mosfecie w gałęzi mostka.
Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt.
W EP1/2004 był opis reglera jednokierunkowego (do modeli latających).

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 40 gości