Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Regulacja barwy dzwieku

Moderatorzy: Jacek Bogusz, Moderatorzy

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Regulacja barwy dzwieku

Postautor: elektronikopo » 8 lis 2007, o 23:31

Mam pytanie jak działa ten układ

Obrazek

Jest to regulator barwy dzwieku tonów niskich czyli basu. Gdy potencjometr jest w pozycji górnej to to kondenastor C4 jest zwarty i układ ten działa wtedy jak filtr dolnoprzepustwoy , a w odwrotnym przypadku jak filtr górnoprzepustwy . Jak analizuje się charakterystyki w tych dwóch przypadkach skad bierze sie Knmax , Knsr , Knmin co ono oznacza prosze w prsoty sposob wyjasnc te wzory . Prosze umuwić inne wielkosci takie jak : wspolczynnik korekcji , jak dobrać rezystory i kondensatory . Prosze podać ogólne i najwaznijsze rzeczy dotyczące tego układu

Moze ktos wytłumaczyć na podstawie tego układu dlaczego filtr górnoprzepustwy tłumi niski częstopliwości a przepuszcza wysokie , a dolnoprzepustwy przepuszcza niskie czestopliwosci , a wyskie tłumi . Z czego to wynika ?

I jeszcze może ktoś interpretować tą charakterystyke częstopliwosciową
Obrazek

Czemu dla tonów średnich nie ma wzmocnienia?

I jeszcze mam pytanie odnosnie konkretnie regulacji tonów. Skad sie biorą te charakterystyki to wiem bo w pierwszym przypadku powstaje filtr dolnoprzepustwoy a w drugim górnoprzepustowy. Ale co określają wspólczynniki wzmocnienia zaznaczone na charakterystykach poniżej??


Knmax = (R2 + R1) /( R1 + R2 + Rn)
Knsr = R2/ ( R1 + R2)
Knmin = R2/ ( R1 +R2 + Rn)

Obrazek

Mam jeszcze pytanie co określa wspólczynnik korekcji q

q = Knmax/Knsr

Awatar użytkownika
piterino_16
-
-
Posty: 400
Rejestracja: 26 paź 2005, o 21:20
Lokalizacja: Inowrocław
Kontaktowanie:

Postautor: piterino_16 » 9 lis 2007, o 08:36

ale google nie gryzie. warto poszukać. dolnoprzepustowy
górnoprzepustowy
jak dobrze poszperasz coś jeszcze znajdziesz. ja nie mam zbyt dużo czasu teraz ale jak wrócę to poszperam w książkach. jak cos znajdę to dorzucę.

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 9 lis 2007, o 17:31

Szukałem w internecie informacji o filtrach górnoprzepustwych i dolnoprzepustowych . Ale nie znalazłem informacji dlaczego charakterystyki częstopliwosciowe dla tych wygładają tak a nie innaczej . Prosze o pomoc na temat regulacji barwy dzwieku w poscie wczesniej . Niech ktos poda dostawowe informacje o regulacji barwy dzwieku tonów niskich szczególowo i ogólnie o wszystkich tonach wyskich , niskich i średnich.

gavi
-
-
Posty: 218
Rejestracja: 14 kwie 2003, o 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: gavi » 9 lis 2007, o 23:26

Szukałem w internecie informacji o filtrach górnoprzepustwych i dolnoprzepustowych . Ale nie znalazłem informacji dlaczego charakterystyki częstopliwosciowe dla tych wygładają tak a nie innaczej .
W internecie będzie Ci trudno takie rzeczy znaleźć ponieważ są to podstawy teorii obwodów a takie rzeczy znajduje się w podręcznikach szkolnych i akademickich a nie w sieci.

Postaram się jakoś Ci to przybliżyć. W zasadzie działanie filtru można opisać przyjmując że dla małych częstotliwości kondensator jest przerwą a dla dużych zwarciem. Tak więc jeżeli wrócimy do Twojego rysunku i założymy że suwak jest w górnym położeniu to dla małych częstotliwości kondensator 100n jest przerwą i sygnał wyjściowy stanowi (47k + 1,2k)/(12k +47k+1,2k) = 0,800 sygnału wejściowego. Natomiast dla częstotliwości dużych (średnich) kondensator 100n jest zwarciem i sygnał wejściowy ma 1,2/(1,2+12) = 0,090 sygnału wejściowego , jest więc około 9krotnie stłumiony w stosunku do sytuacji poprzedniej czy jak wolisz tony niskie są dziesięciokrotnie podbite w stosunku do tonów średnich. Gdy suwak jest u dołu mamy analogicznie - tony niskie wzmocnienie KN = 1,2/(1,2+12+47) = 0,0199 a dla średnich KS = 1,2/13,2 = 0,090 (tak jak poprzednio) czyli teraz tony niskie są stłumione prawie 5 krotnie w stosunku do tonów średnich.
Takie obliczenia noszą nazwę charakterystyk Bodego i pod tą nazwą możesz ich szukać w Googlach.

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 10 lis 2007, o 10:29

Z tego co napisałeś mniej więcej wszystko rozumiem , ale mam pytanie z czego to wynika , że dla niskich czestopliwości kondensator stanowi zwarcie , a dla dla wysokich stanowi przerwe . Z czego to wynika? Tu jest gdy suwak potencjometru jest w górnej pozycji , analogicznie jest gdy jest w dolnej pozycji. Mam jeszcze pytanie odnosnie regulacji barwy dzwieku . Co to jest barwa dzwieku ? Prosze zinterpretować charakterystyke czestopliwosciową dla tonów niskich , średnich i wysokich , dlaczego dla tonów średnich nie ma wzmocnienia? Od czego zalezy jaka bedzie regulacja tonów niskich czy będze mneij czy więcej tonów niskich. Prosze napisać podstawowe informacje dotyczące regulacji barwy dzwieku.

gavi
-
-
Posty: 218
Rejestracja: 14 kwie 2003, o 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: gavi » 11 lis 2007, o 23:40

Witam
Jak już Ci pisałem są to absolutne podstawy Elektrotechniki Teoretycznej zwanej też Teorią Obwodów. Spróbuje jednak wyjaśnić , choć z konieczności będzie to znaczne przybliżenie.
Reaktancja kondensatora (czyli w sporym przybliżeniu mówiąc jego "oporność" dla przebiegów zmiennych) wyraża się wzorem

Xc = 1/ 2ΠfC

gdzie Xc to reaktancja kondensatora, Π to Π czyli 3,1415.... , f to częstotliwość przebiegu a C to pojemność w Faradach

Kondensator 10n ma dla 20Hz reaktancję 800kOhm , dla 1 kHz - 16 kOhm a dla 10 kHz 1,6kOhm

Jak widzisz dla równolegle podłączonego 47k wartość 800k jest duża i może być pominięta , natomiast wartość 16k jest mała i stanowi wartość dominująca w połączeniu równoległym.
Analogiczne rozumowanie (choć różniące się wartościami) możesz przeprowadzić dla przeciwnego położenia suwaka.

Jeśli chodzi o pojęcie barwy dźwięku jest ono zaczerpnięte z akustyki. Chodzi o to że każdy utwór (szerzej - każdy odgłos i dźwięk) składa się nie z pojedynczych częstotliwości a z szeregu wielu różnych harmonicznych o różnych amplitudach i fazach. Regulacja barwy dźwięku polega na tłumieniu lub podbijaniu harmonicznych o określonych częstotliwościach w danym , złożonym dźwięku.

Jak dźwięk (to znaczy jego reprezentację elektryczna) przepuścisz przez np.filtr dolno-zaporowy to harmoniczne o niskich częstotliwościach zostaną stłumione a średnie i wysokie pozostaną bez zmian

Trzecią rzeczą o którą pytałeś to dlaczego tony średnie nie maja wzmocnienia. Dlatego że charakterystyka przenoszenia to nie jest bezwzględne wzmocnienie toru a jedynie stosunek wzmocnienia dla jednych częstotliwości do wzmocnienia dla innych częstotliwości. W tym wypadku częstotliwością odniesienia w stosunku do której określamy przenoszenie całego toru jest 1 kHz i wzmocnienie to oznaczamy przez 1. Jeśli na tym wykresie wzmocnienie dla 10 Hz wynosi +20 to oznacza jednie że wzmocnienie toru dla 10 Hz jest o 20dB (10razy) większe od wzmocnienia dla 1 KHz. A więc jeśli cały wzmacniacz wzmacnia 20 razy to oznacza że częstotliwość 1 kHz jest wzmacniana 20 krotnie a częstotliwość 10 Hz - 200 krotnie.

Uff, to na tyle. Pozostaję w błogiej nadziei że jest to już dla Ciebie w miarę jasne i że do czegoś Ci się przyda...

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 12 lis 2007, o 19:25

Zamieszczam tutaj skana ksiazki z tego tematy. Interesuje mnie Regulacja Tonów Niskich
Prosze mi wytlumacz mi to bo nie rozumiem. Chwilka zaraz zadam konkretne pytania

Obrazek
Obrazek

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 12 lis 2007, o 20:06

Konkretne pytania mam takie :

- Na czym polega regulacja tonów niskich? Mam zdaniem elementem regulujacym jest potencjometr.Dla małych czestopliwosci wejścia żeby zwiekszyć bas tzreba przepusnać suwak potencjometra na + , a jesli chcemy zmnijszcyć tzreba przesunać w strone -. Analogicznie jest dla średnich , wysokich częstpliwosci wejścia.
- Skad sie bierze ta charakterystyka czestopliwosciowa dla tonów niskich , średnich i wysokich Dlaczego ona tak wygląda? Czemu dla tonów niskich jest stałe wzmocnienie i czemu jest równe zero bo nie zrozumiałem wypowiedzi kolegi Napiszcie interpretacje tej charakterystyki dlaczego oan tak wygłada z czego to wynika?
- Teraz mam pytanie Na Taj chraktersyce są czestopliwosci f1,f2,f3,f4 w jakich one mieszczą sie zakresach czestopliwosci jakie sie przyjmuje.Mam teraz pytanie na ktore wam odpowiem Co one wyznaczają.Mi sie wydaje , że zakres od f1 do f2 to zakres czestoplwosci tonów niskich f2 do f3 - średnich f3 do f4 - wysokich tonów
- A czemu te czestopliwosci nie zaczynają sie od zara tylko jest przerwa?
-Jak działa ten układ regulacji tonów niskich.
-Wiadome jest gdy potencjometr jest w pozycji górnej to C1 jest zwarty i wtedy mamy równolegle połaczony Rn i C2 i jest to filtr dolnoprzepustwoy tylko dlaczego on akurat niskie czestopliwosci przepuszcza , a średnie i wysokie tłumi . Wiem że dla niskich stanowi zwarcie , a dla wysokich stanowi zwarcie . Rozumiem dlaczego bo kolega napisał , reaktacja jest duza a w drugim przypadku mala . Tylko mi to nie pasuje gdy potencjometr jest w dolnej pozycji powinien tak samo działać dla niskich stanowic zwarcie , dla wyskoch przerwe ze wzoru tak wynika . A czemu tutaj jest odwrotnie , że dla niskich tłumi , a dla srednich i wysokich przepuszcza .Czy to jest odwrotnie ze dla niskich stanowi przerwe , a dla wyskoch zwarcie. Jak tak to z czego to wynika bo nie pasuje mi to do wzoru.
-Co to jest Knmax ,Knsr, Knmin skad wzielo sie te wzory jak je wyprowadzić Co one określają. Rozumiem że Knmax to jest maksymalne wzmocnienie jest gdy potencjmetr jest w wartosci max analogicznie Knmin gdy jest w pozycji minimalnej . Dobrze rozumiem ? Co to jest Knsr?
- Mam pytanie jak bedzie działał układ regulacji gdy potencjometr bedzie w pozycji srodkowej będą dwa filtry dolno i gornoprzepustwoy jaka bedzie charaktrystyka.
-Co oznacza wsółczynnik korekcji q , bo nie rozumiem tego co jest napisane w książce. Skad sie wzioł ten wzór.
-Co to jest całkowity zakres czestopliwosci niskich?
-Skad sie wzieły wzory na R1 i R2 to wiem z przekształcenia wzorów na q i q^2 , natomiast nie wiem skąd sie wzieły wzory na C1 i C2 niech ktoś wytlumaczy
- Niech teraz ktoś napisze ogolnie o regulacji barwy dzwieku . Barwa dzwieku to jest zawartość tonów niskich i wysokich w odpoweinim stosunku . Kiedy co jest tonow niskich więcej niz wysokich , a kiedy odwrotnie? Tonu niskie to po prostu bas . Prosze napisac podstwowe informacje ktore musze wiedziec o regulacji barwy dzwieku tonów niskich i ogolnie o regulacji barwy dzwieku

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Postautor: pajaczek » 12 lis 2007, o 20:19

Misiaczku, ale to mialo byc 1-2 pytania, a nie 30!! Nie uwazasz ze troche przesadzasz?? Na takie problemy jest jedna prosta odpowiedz, chwyc ta ksiazke, ktora tak ladnie poskanowales i zacznij ja czytac... jak dojdziesz do ostatniej strony wroc na poczatek i przeczytaj raz jeszcze CALA (dla utrwalenia).

Peterino chyba jest za mlody jeszcze by byc nauczycielem, a Gavi... coz, zyczliwy czlowiek ale nie oczekujesz chyba ze spedzi najblizsze 2 godziny na pisaniu odpowiedzi na wszystkie mozliwe pytania, jakie uslyszales na lekcjach.
A przy okazji, przy liczeniu pytan zgubilem sie gdziesz przy 20-tym, ale spodobaly mi sie te 2 fragmenty:
Mam teraz pytanie na ktore wam odpowiem
Wiem że dla niskich stanowi zwarcie , a dla wysokich stanowi zwarcie .

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 12 lis 2007, o 20:29

Misiaczku, ale to mialo byc 1-2 pytania, a nie 30!! Nie uwazasz ze troche przesadzasz?? Na takie problemy jest jedna prosta odpowiedz, chwyc ta ksiazke, ktora tak ladnie poskanowales i zacznij ja czytac... jak dojdziesz do ostatniej strony wroc na poczatek i przeczytaj raz jeszcze CALA (dla utrwalenia).

Peterino chyba jest za mlody jeszcze by byc nauczycielem, a Gavi... coz, zyczliwy czlowiek ale nie oczekujesz chyba ze spedzi najblizsze 2 godziny na pisaniu odpowiedzi na wszystkie mozliwe pytania, jakie uslyszales na lekcjach.
A przy okazji, przy liczeniu pytan zgubilem sie gdziesz przy 20-tym, ale spodobaly mi sie te 2 fragmenty:
Mam teraz pytanie na ktore wam odpowiem
Wiem że dla niskich stanowi zwarcie , a dla wysokich stanowi zwarcie .
Mam teraz pytanie na ktore wam odpowiem tu chodziło mi żebyscie potwierdzili moją odpowiedz albo poprawili bo nie wiem czy dobrze mówie
Wiem że dla niskich stanowi zwarcie , a dla wysokich stanowi zwarcie To sie pomyliłem powinno być Wiem że dla niskich stanowi zwarcie , a dla wysokich stanowi przerwe
Jak by ktoś był wstanie odpowiedzieć na moje pytania bardzo prosze z góry dziekuje

elektronikopo
-
-
Posty: 160
Rejestracja: 8 lis 2007, o 22:59
Lokalizacja: Poznań

Postautor: elektronikopo » 14 lis 2007, o 20:15

Mam pytanie odnośnie jedengo wzory na C1

w zeszycie mam tak C2=1/(2*pi*B*Knsr*R2)
a w ksiazce jest C2=1/(2*pi*f2*R2)

Który jest poprawny?

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 302 gości