Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

silnik elektryczny

Moderatorzy: Jacek Bogusz, Moderatorzy

luc658
-
-
Posty: 7
Rejestracja: 10 lut 2007, o 00:36
Lokalizacja: bytom
Kontaktowanie:

silnik elektryczny

Postautor: luc658 » 21 lut 2007, o 00:29

witam i proszę o pomoc,mianowicie mam silnik na zaś 380 v 1,5 kw 1400 obr chcę z niego korzystać na 220 v kto mi powie jaki mam do niego dopasować kondensator, mam kilka ale żaden nie podchodzi na 100%na jednym silnik startuje ale trzeba go po starcie odł gdyż silnik buczy, a natym co mam teraz chodzi całkiem całkiem nie trzeba odł kondensatora ale trzeba mu pomuc przy starcie,pisze to poto by wyjaśnić że silnik po odł kondensatora jest nie tyle co słaby ,ale przy obciążenu i spadku obrot€w zaraz stanie a na kondensatoże pracuje na dal po zwolnieniu obciążenia ,proszę o porady ,dzięki
Ostatnio zmieniony 24 sie 2012, o 09:45 przez luc658, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Postautor: pajaczek » 21 lut 2007, o 10:42

Po pierwsze to od dawna nie mamy juz 220, tylko znamionowe 230 V.

Po drugie chcesz silnik 3 fazowy podlaczyc do 1 fazy i liczysz ze wycisniesz z niego pelna moc ?? To ze rusza na 1 fazie i jakos sie tam "kreci" to juz jest niezle.

luc658
-
-
Posty: 7
Rejestracja: 10 lut 2007, o 00:36
Lokalizacja: bytom
Kontaktowanie:

Postautor: luc658 » 21 lut 2007, o 21:42

Po pierwsze to od dawna nie mamy juz 220, tylko znamionowe 230 V.

Po drugie chcesz silnik 3 fazowy podlaczyc do 1 fazy i liczysz ze wycisniesz z niego pelna moc ?? To ze rusza na 1 fazie i jakos sie tam "kreci" to juz jest niezle.
nie prosiłem cię o wymądrzanie tylko o porady ,widadać że się nieznasz na silnikach elektrycznych,bo po pierwsze to wiem że nie uzyskam całej mocy na 1 fazie a po drugie kondensator jest jako dodatkowa faza,tylko niewiem jaki poprostu kupić żeby to się kulało bez zał na dwa razy jest napewno taki kondensator który załatwi sprawę i wystarszy tylko wł do230 v tylko niewiem jaki dzięki i nara
Ostatnio zmieniony 24 sie 2012, o 09:44 przez luc658, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Postautor: pajaczek » 21 lut 2007, o 23:08

nie prosiłem cię o wymądrzanie tylko o porady ,widadać że się nieznasz na silnikach elektrycznych,bo po pierwsze to wiem że nie uzyskam całej mocy na 1 fazie a po drugie kondensator jest jako dodatkowa faza,
Fakt...nigdy na studiach nie przepadalem za "silnikami"... byle zdac przyzwoicie :619: Niemniej jednak z wymadrzaniem sie czy bez (jakkolwiek by nazwac Twoja pewnosc siebie) praw fizyki sie nie zmieni "i nie badz pan glab" (czy w tym wypadku raczej elektromechaniki - budowy juz istniejacego silnika) kondensator nie daje "dodatkowej fazy" ;) ... fakt mozna lekko przesunac, ale nie o 120 st. !! a do takiego przesuniecia jest zaprojektowany silnik 3 fazowy.

Dobra... koncze, bo mimo ze nie moja dziedzina chcialem Cie naprowadzic a dostalem tylko zjobki, wiec chyba niewarto sie dalej wysilac :632:

k4be
-
-
Posty: 3
Rejestracja: 24 lut 2007, o 22:00
Lokalizacja: Świdnica

Postautor: k4be » 24 lut 2007, o 22:46

Po to kondensator -> wprowadzi przesunięcie fazy, umożliwiając zasilanie silnika - wiem, że takie układy pracują. Ale ja też nie wiem, jak go obliczyć.

MDz
-
-
Posty: 365
Rejestracja: 29 mar 2003, o 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: MDz » 24 lut 2007, o 23:09

Ze starych postów na pl.misc.elektronika:

Kod: Zaznacz cały

Od: "PP" <no_pawelp_at_hot.pl> Temat: Re: kondzioł do rozruchu Data: 3 września 2002 22:14 Było już wiele razy... Przypomnę więc: C = 1800 (P / U^2) C [uF] P [W] - moc znamionowa silnika U [V] - napięcie zasilania Dla większych mocy ( >1kW), przyjmuje się 70uF/1kW. Pozdrawiam /PP

Kod: Zaznacz cały

Od: "bubba" <hubba.bubba_at_all.pl> Temat: Re: schemat 380 na 220 Data: 23 marca 2004 01:20 On Sun, 21 Mar 2004 21:47:18 +0100, rafalx <ra4alx@gazeta.pl> wrote: >Poszukuje schematu jak podlaczyc silnik 380 na 220 i odwrotnie. >Czy to jest wogole mozliwe >rafalx Nie precyzjesz dokladnie wszystkich parametrow silnika i sieci. Wiec z domyslow i domnieman wnioskuje ze chodzi ci o silnik 3-fazowy 380V i chcesz go podlaczyc do jednofazowej sieci 220V. Jezeli tak?, to najpierw odpowiem na druga czesc pytania, czyli sytuacje odwrotna (slinik jednofazowy 220V i siec 3-f 380V) . Rozwiazanie w tym wypadku jest trywialne i nie wymaga zadnych wyjasnien. Wracajac do pierwszej alternatywy; Nie jest formalnie udokumentowana mozliwosc takiego zasilania silnikow 3-fazowych gwarantujaca poprawna prace silnika w jakichs rozsadnych granicach. Istnieje jednak mozliwosc podlaczenia na zasadach tymczasowego urzytku w nastepujacy sposob. Podlaczysz faze i "0" do dwoch zaciskow silnika jako pseudo "2 fazy", natomiast trzecia faze podasz nornalna faze poprzez kondenator. Wielkosc i parametry kondensatora powinny odpowiadac warunkom: Pojemnosc C (uF) =60P^0.5 - przyjmuje sie jako wynik z 60pierwiastow z "P" (moc silnika wyrazona w W) Napiecie kondensatora : 400V~ Jezeli to nie pracuje to nie pytaj o dodatkowe wyjasnienia bo nie podlaczalem tego. Pamietam to z dawniejszej dyskusji jak alternatywna ciekawostka. Jezeli nie oto chodzi to z pewnoscia wejdzie tu zagadnienie laczenia uzwojen w "Y" i "D" co jest oczywiscie rowniez trywialne.

Kod: Zaznacz cały

Od: "PP" <!pawelp_at_hot.pl> Temat: Re: podłšczenie silnika 3-fazowego w jednš fazy Data: 25 maja 2002 18:08 > Proponuje układ: > Uzwojenia silnika połaczone w trójkšt gdzie wierzchołkami punkty A, B, C. > Punkt A do fazy > Punkt B do kondensatora > Punkt C do zera. > kondensator między zerem, a punktem B > Pojemnoµć kondensatora około 60mikro Faradów. > Pojemnoµć około 40uF/kW mocy silnika. > Pozdrowienia Zbyszek > Pozwolę sobie uzupełnić: Niektóre źródła podają 70uF/kW (w Twoim przypadku ok. 100uF). Jak widać nie ma tu jakieś krytycznej wartości kondensatora, ale im dasz większą pojemność tym lepszy cos(fi) będzie miał silnik. Musisz liczyć się ze stratą mocy rzędu 30%. A moment rozruchowy takiego silnika będzie się zawierał w przedzialr (0,25..0,5)Mn Zmianę kierunków obrotu możesz uzyskać przełączając kondensator między zerem (C), a faza (A). Druga elektroda kondensatora niezmiennie przyłaczona do B. Dla mniejszych silników <1kW, kondensator można oszacować ze wzoru: C =1800 * P / (U^2) C [uF] P [W] - moc znamionowa silnika U [V] - napięcie zasilania Pozdrawiam /PP

--
MDz

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty: 2650
Rejestracja: 24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja: Winny gród

Postautor: pajaczek » 24 lut 2007, o 23:20

Po to kondensator -> wprowadzi przesunięcie fazy, umożliwiając zasilanie silnika - wiem, że takie układy pracują. Ale ja też nie wiem, jak go obliczyć.
To ze kondek wprowadzi przesuniecie fazy, to ja wiem... przeciez znany chyba wszystkim uklad do okreslania kolejnosci faz dziala na podobnej zasadzie. Tyle ze nie jest mozliwe uzyskanie (czy nawet zblizenie sie do) przesuniecia ta metoda o 120stopni !!

Ale co ja tam wiem ;)


MDz: mam wrazenie ze przytoczony przez Ciebie wzor, nie sluzy do dobierania kondziolka majacego "oszukac" silnik 3 fazowy by ruszyl na 1 fazie. Moge sie mylic ;)

Ooo... widze ze edytowales, podczas gdy pisalem post. Ten 2 cytat wydaje sie juz bardziej mozliwy do zrealizowania. Caly czas poddaje w watpliwosc sensownosc takiego rozwiazania, a zwlaszcza jak mialo by to byc docelowe zastosowanie. Tak samo jak bardzo optymistycznym wydaje sie tylko 30% strata mocy silnika. Co prawda w ramach laboratoriow przeprowadzalismy kiedys zdajsie i takie eksperymenty, ale.... no wlasnie.

MDz
-
-
Posty: 365
Rejestracja: 29 mar 2003, o 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: MDz » 25 lut 2007, o 00:30

MDz: mam wrazenie ze przytoczony przez Ciebie wzor, nie sluzy do dobierania kondziolka majacego "oszukac" silnik 3 fazowy by ruszyl na 1 fazie. Moge sie mylic
Nie mam doświadczenia w tej materii więc nie będę się upierał. ;-)
Przytoczyłem to co miałem w swoich zasobach zakładając, że podane wartości mogą posłużyć przynajmniej jako punkt wyjścia do eksperymentów.

--
MDz

krzysa4
-
-
Posty: 1
Rejestracja: 4 mar 2007, o 12:58
Lokalizacja: skoczów
Kontaktowanie:

Postautor: krzysa4 » 4 mar 2007, o 13:13

Witam.Mam podobny problem.Posiadam silnik na 380v 2,2kw z którego wychodzą tylko cztery przewody i z tego jeden idzie na mase.Czy można taki silnik przerobić na 220v?Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 4 mar 2007, o 22:19 przez krzysa4, łącznie zmieniany 1 raz.

KLON
-
-
Posty: 25
Rejestracja: 5 kwie 2005, o 10:58
Lokalizacja: Kraków

silnik elektryczny

Postautor: KLON » 4 mar 2007, o 16:14

Witaj LUC!
Podłączenie silnika trójfazowego do sieci jednofazowej (z wykorzystaniem kondensatora) jest możliwe, czego najlepszym przykładem jest przemysłowe zastosowanie takiego silnika w polskich pralkach automatycznych. Przez zmianę podłączenia tego kondensatora w prosty sposób uzyskuje się zmianę obrotów. Podobny (trójfazowy) silnik miał polski magnetofon "Melodia".
Uzwojenia silnika łączone były w "trójkąt" a każde z nich dostosowane do napięcia 220V. (o doborze pojemności pisano).
W Twoim przypadku podając na uzwojenie 230V zamiast 380V niejako "automatycznie" tracisz na mocy silnika ale oczywiście ze zmniejszoną mocą praca jest możliwa.
Rosjanie produkowali silniki do pracy w sieci 3x220V i z takimi silnikami z dostosowaniem ich do pracy w sieci jednofazowej 220V nie było żadnego kłopotu. Oczywiście u nas, bo u nich w tej sieci 1 faza ( z "zerem")to jet 127V, natomiast sieć 220V była tworzona z dwóch faz (oczywiście bez "zera"). U nas w latach 40 i 50tych też istniały takie sieci.

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 87 gości